Sociaal zoeken hoe en wat

webshop-sociaal-zoeken
AUTEUR: Tom van der Horst
CATEGORIE:

Sociaal zoeken wil zoveel zeggen als zoeken via de mensen die je kent. Dat kan via Facebook, Pinterest, Instagram enz. Door dit slim te stimuleren kunnen je klanten en bezoekers je helpen om je product meer bekendheid te geven. 

Hoe dan?

Vertel de wereld wat je doet en begin bij de mensen die je kent. Social media helpt je hierbij. Iemand die je kent zal namelijk sneller geneigd zijn je te volgen. 

Opties die op dit moment goed werken zijn:

  • Maak een bedrijven pagina aan op LinkedIn en start met LinkedIn-Campaign manager
  • Maak een bedrijven pagina aan op Facebook en ga aan de slag met de Publicatietools. Je kunt zelfs berichten plannen.
  • Start een Instagram account en begin met delen.

Zorg dat je op elke productpagina een mogelijkheid geeft om via social media te delen. Een veelgebruikte methode is het plaatsen van ShareThis op je pagina's.

Hoe vaak moet posten?

Elke post wordt door LinkedIn, Facebook of Instagram aan je volgers getoond zodra jij hem plaatst. Daar hoef je niets aan te doen. Elke keer dat je iets post ben je dus even top of mind. Dat is waar het om gaat. Meerdere keren per dag op hetzelfde platform posten heeft dus geen zin. Jouw taak: maak veel contacten, post maximaal eens per dag, maar wel op elk social media platform dat je gebruikt.

En wat kan ik posten?

Zet je producten op social media met een directe link naar de productdetail pagina in je webshop. Zorg dat ze alleen nog maar op 'koop nu' hoeven te klikken. Plaats de foto's van je producten op, bijvoorbeeld, Instagram met een korte beschrijving en de link.

Betalen voor promotie?

Per post op LinkedIn, Twitter of Facebook kun je statistieken opvragen. Overweeg om een post die het goed doet ook betaald te promoten. Hetzelfde geldt voor Facebook. Voor een paar euro per maand heb je dan een heel groot bereik op een post die zich al bewezen heeft.

Tags sociaal zoeken

  • instagram

  • pinterest

  • facebook

  • social media

  • SEO

  • conversie

  • sociaal